Driver du ett kafe är det viktigaste att erbjuda ett gott kaffe skulle jag säga. Nyligen var jag på ett cafe som sålde kaffe latte med en knapptryckning och det kaffet var både svagt och livlöst och tyvärr så kommer jag aldrig köpa en Kaffe Latte är igen. Är man ett cafe bör man ha bra kaffe helt enkelt så är det. Kaffemaskiner kommer i många olika prisklasser och det dyrare ger ofta bättre kaffe men dom kostar lite mer initialt. Utöver maskinen är kunskapen som barista viktig men även utbudet på bönor. Kaffekulturen är idag omfattande, det finns så många olika bönor att välja på och har du en kaffemaskin kan mala bönor efter kundens önskemål. Det finns två olika sorters kaffebönor som dominerar kaffemarknaden, Arabica och Robusta men det finns faktiskt över 60 olika kaffesmaker på det alla olika typer av rostningar.
Det är förvånansvärt få ställen som jag tycker levererar bra espresso kaffe i stockholm och personligen tycker jag om Flat white. Det traditionella kaffelatte kan jag tycka smakar för mycket varm mjölk. Kaffe priserna har stigit rejält i pris och en kaffe ute ligger numera ofta på runt 48 kr för en kaffe latte och tidigare var priset 37 kr. Det prishöjningen ställer högre krav på kvalitet skulle jag säga.
Som cafeägare kan en bra lösningen vara att Leasa kaffemaskin och få ett bättre kassaflöde. Dessa pengar kan man istället använda till att marknadsföra sig via sociala medier och få in mer kunder. Visste du att många idag använder instagram för att se hur ett cafe ser ut eller resturang innan dom beger sig till stället? Har man då ett Instagram flöde som inte visar ens lokaler från den bästa sidan kan man missa många kunder. Beroende vilken typ av kund man har i sikte bör man ha fokus på fånga in sin målgrupp. Jag exempelvis är finsmakare av kaffe och jag skulle gärna gå till ett cafe som berättar att dom har många bönor, rostar med mera. Varför inte servera kaffet i vackra Instagram vänliga muggar?
Har du inte råd att anställa en professionell fotograf, låt dina anställda fota bilder under arbetstid och ladda upp dom till en mapp som du sedan kan använda och bygga ditt flöde. Det kan även vara en uppgift för en anställd som känner verksamheten att göra. Försök få flödet personligt, se vilka som taggat dig och reposta, alla typer av verksamhet kan i princip bygga upp ett spännande flöde att följa. Tillslut kanske du har hur mycket ordrar av “morgondagens för första kopp” på väg till jobbet och din cafeverksamhet blomstrar.
Här är några andra tips för att få mer kunder till cafet
Del 1 av 3: Så får du fler återkommande kunder
- Erbjud stämpelkort. Har du en kafeteria med rykande hett kaffe som kunderna älskar? Tveka inte att erbjuda femte eller tionde koppen gratis. …
- Erbjud lojalitetsprogram. Lojalitet är eftertraktat – inte sant? …
- Gratulera. Alla (nästan alla) tycker om att fylla år.
- Kunderna älskar att delta i utlottningar och ännu mer att vinna.
- Att ge gratis saker kommer att ge fler framtidsutsikter och öka dina chanser att få fler kunder.
Slutligen: att kaffet är gott är avgörande för nästan alla verksamheter. Även på företag och speciellt om man håller i kundmöten. Finsmakare skulle jag säga uppskattar med lugna kafer så här är det viktigt att faktiskt tänka på vilken typ av kaffemalare du har. Välj gärna den med omsorg, det kan låta oerhört mycket om förstöra hela stämningen i lokalen. Du behöver även ha någon låg skön musik, typ hotell musik i bakgrunden för att det är normalt att det blir ljud i lokalen. Ta gärna in en specialist på buller och se till att du har gardiner, kuddar, eller liknande så att det inte ekar i lokalen.